Yippee ki-jule-yay fra KFS – en frelser er født os!

Yippee ki-jule-yay fra KFS – en frelser er født os!

Okay. Vi medgiver, at det er en frisk måde at starte en julehilsen på. Det har været et lidt langt år, juleferien er efterhånden tiltrængt, og så var det lige julefilmsreferencen, der dukkede op. Vi beklager!

Men hvor er det dog stort, at vi igen kan mindes og fejre julens store livsforvandlende budskab – en frelser er født os!

Vi håber, at også I KFS’ere nu for en stund må få lov til at puste ud og vende blikket mod krybben. For hold nu op et år, der snart rinder ud. Det føles næsten som en menneskealder siden, vi sidst hængte gran op og satte juledekorationerne frem.

Det har været et år med frustrationer og aflysninger. Glæde og begejstring. Bekymringer, der blev til virkelighed. Og høje forventninger, der blev til jubel og fest. Vi kom igennem den evige vinters mørke med dens nedlukning, afstand, zoom og hjemmeundervisning. Og pludselig brød påskens håb frem – med et ’stort’ og festligt påskeshow, løftede restriktioner, forår, sol og glæde. Og ikke mindst det evige jubelråb, der runger i hele skaberværket fra den tomme grav:

Lynet blinker, jorden bæver,
graven brast, og Jesus lever!

Siden fik I og vi lov til at se og opleve en hverdag og et KFS, der begyndte at ligne sig selv. I har holdt kollektivuge. Vaffelaftener. Arrangeret julehjælp. Holdt julegudstjenester. Der har igen været plads til hyggen, fællesskabet og vandringen med hinanden og Jesus. Små og store KFS-fællesskaber er vendt tilbage, og nye er opstået. På gymnasier og universiteter. I frikvarterer, til KFS i studiebyerne og fællesKFS på tværs af gymnasiegrupper. Små forsamlinger ude i hjemmene og store udadvendte arrangementer.

I KFS’ere skal vide, at for os har det været en kæmpe velsignelse at se, hvordan I hver især på jeres egen måde griber KFS-visionen, gør den til jeres, træder ind i vandringen med Jesus og er med til at gøre ham kendt blandt jeres venner og studiekammerater. KFS er jer KFS’ere – og vandringen og det fællesskab, vi sammen får lov til at nyde i Jesus, er til stor inspiration, glæde og tro for os!

Nu begynder duften af gran og stearinlys så igen at fylde stuerne. Måske er julen for dig fyldt med stress og skænderier. Måske oplever du ro og glæde. For nogle af jer fylder ensomheden eller afsavnet. Og andre nyder fællesskabet og hyggen. Udenfor lurer coronavirussen igen (igen) og truer med at tage den normalitet fra os, vi har nydt og længtes så meget efter.

Midt i al ræset og traditionerne og de sælsomme skikke. Midt i pandemien. I ensomhed, afsavn og brudte relationer. I familiehygge og juleglæde. Lige meget, hvor du står, og hvordan du har det. Der lyder det som et ekko fra Betlehems marker og helt frem til os i dag:

Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn i en krybbe.
(Lukasevangeliet kapitel 1, vers 10-12)

Det skete virkelig i de dage! Himlen og jordens konge tog en tjeners skikkelse på sig og trådte ind i verden som et lille barn i en krybbe. For at bane vejen til fællesskab med ham – nu og i al evighed. Midt i mørke eller glæde. Modløshed og håb. Der kan vi nu igen få lov til at mindes og glædes over julen med dens evige sang fra krybben:

Fred over jorden!

Menneske, fryd dig,

os er en evig frelser fød!

Det håber vi må få lov til at stå som en overskrift for dit og vores liv og den juletid, vi nu sammen går i møde. Og så må vi trygt lægge det nye år over i Guds almægtige hænder og leve i forventning til, at han fortsat går med os. Vi glæder os til at fortsætte vandringen med dig og jer!

Glædelig jul!

De ansatte i KFS