Tre LTC’ere sætter ord på LTC-opholdet. Indtil videre.

Første del af dette års LTC-historie lakker så småt mod enden, men hvad har LTC’erne taget med sig indtil videre? Og hvordan ser hverdagen egentlig ud på dette sagnomspundne sted i Ødsted? Læs med her, hvor tre af de nuværende elever sætter nogle ord på netop det.

Tre LTC’ere sætter ord på LTC-opholdet. Indtil videre.

 

Jeg vokser åndeligt og personligt på LTC

Af Mathias Iversen

Jeg oplever en åndelig vækst på LTC. Her er Jesus i fokus, og det er med til at styrke min tro. Igennem undervisningen, mit eget andagtsliv, samtalerne med de andre elever, lærerne og de superdygtigegæsteundervisere.

Jeg oplever også en personlig vækst. På LTC er der også fokus på vores relation til Gud, mennesker og os selv. Ved at lære, snakke og reflektere over disse relationer og gennem vejledning, medvandring og samtaler med andre, oplever jeg også en udvikling i mig selv som menneske.

Derudover får jeg lov til at se Gud arbejde. Det bliver meget konkret med teamperioder, stand og religionstimer. Det er virkelig fantastisk at opleve små glimt af mennesker, der møder Jesus, og hvile i, at Gud arbejder, uanset om jeg synes, det går godt eller ej.

Jeg får også værdifulde relationer med fra LTC. Vi er et meget intimt, lille fællesskab, og det gør bare, at vi bliver tætte. Det har været en gave at få lov til at møde dem og snakke med dem om liv, tro og hvad der lige fylder!

 

Vi får lov til at bruge undervisningen i mødet med mennesker

Af Michael Waskiw Rasmussen

 

Jeg er taget på LTC, fordi det er vigtigt for mig, at teorien går hånd i hånd med det praktiske. Vi får undervisning i alt fra evangelisation, apologetik og sjælesorg til bibelundervisning, troslære og lederskab. Men undervisningen stopper ikke her.

 

I løbet af det første halve år er vi også på fire teamperioder. Vi bruger teorien fra undervisningen i mødet med en masse mennesker, der endnu ikke har sagt ja til Jesus. Vi får lov til at få et lille indblik i et liv, hvor Jesus ikke har en særlig stor betydning. Her er undervisningen et helt centralt fundament for, at vi kan snakke med og forstå andre mennesker bedre. Det bliver også tydeligt, at der kommer nogle konkrete redskaber og værktøjer i brug, som jeg har fået med fra undervisningen.

 

LTC har kun plads til 16 elever, så vi blev hurtigt også en lille familie, hvor alle har noget med alle at gøre. Derfor bliver man også god til at møde forskellighed. Man kan ikke bare løbe fra de forskelligheder, som man ikke selv synes er fede, men man bliver nødt til at forholde sig til dem.

 

LTC bliver vores hjem

Af Camilla Birk Sørensen

Hverdagen på LTC starter ud med en morgenandagt, inden selve skemaet går i gang. Vi har timer fra klokken 8 til 15 hver dag, hvilket lyder hårdt, men det er ikke kun timer. Det er alt. Undervisning, husmøde, sport, medvandring, selvstudie. Det hele. Så man har 100% fri klokken 15.

Lærerne tager alle hjem, og skolen bliver vores hjem. Så er der bare tid til at hygge med pool, brætspil, dybe samtaler, volleyball, eller hvad man ellers har lyst til at lave.

Inden aftensmad har vi så andagtstid, hvor vi får givet et rum til at bruge tid sammen med Gud uden at skulle misse noget. Efter aftensmad er det eneste planlagte ofte en andagt, ellers er der igen bare rum til at hygge. Ting som madlavning og opvask er tjanser, vi selv skal gøre, men det kan være enormt fedt at have en god samtale hen over grønsagshakningen!

 

Skal du være elev på næste års LTC-hold? Så send en ansøgning inden den 29. januar 2022, hvor der er første ansøgningsfrist. På ltc.kfs.dk kan du også læse meget mere om, hvad LTC er for et sted.