Israel here we come

De sidste ting er pakket i kufferten. Turen går til Israel den 20. februar og tre uger frem. LTC’erne kommer til at opleve noget helt andet end den normale hverdag i Ødsted. Lige fra ørkenvandring til Jerusalems fyldte gader, fra KFS-arbejde på universitet til sightseeing i Nazaret, fra mødet med palæstinensere til mødet med jøder. 

Israel here we come

Af Nanna Forum Dideriksen, praktikant i KFS

”Jeg glæder mig til at blive udfordret og være med til at udfordre kristne studerende i Israel, og jeg glæder mig til at møde dem og snakke med dem om branden for at gøre Jesus kendt.”

Sådan fortæller elev på LTC Ole Kjærgaard Madsen om holdets tur til Israel.

Der er masser af forventninger til turen fra elevernes side. Dagene inden israelsturen har de brugt på at spore sig ind på, hvilket land Israel er.

Malene Iversen glæder sig meget til at være i Israel og være der, hvor Bibelen blev skrevet.

“Jeg har været der før, og det var bare sindssygt fedt at læse Bibelen samtidigt med, at man sidder det sted, hvor det skete”

Ikke kun jøder
Anders Keseler glæder sig mest til samværet med de palæstinensiske kristne.

”Jeg har mødt én før, og det er bare en vanvittig oplevelse, fordi de er hårdt presset. Som regel sympatiserer de fleste kristne med Israel, men vi skal møde nogen, som er i opposition til Israel. Det er bare fedt at have fælleskab med mennesker, som man ikke har andet tilfælles med end troen”

Fællesskab med mennesker, som lever i en helt anden kultur, bliver der rig mulighed for. Holdet skal blandt andet besøge byen Ramallah, som er en vigtig palæstinensisk by på Vestbredden. Her skal de mødes med nogle unge palæstinensiske kristne og se, hvordan livet er for en kristen, som bor i Palæstina.

Besøg ved forskellige grupper
Samværet med forskellige kristne er en stor del af programmet. Udover de palæstinensiske kristne skal LTC’erne være sammen med både en hebraisktalende og en arabisktalende FCSI-gruppe. FCSI er Israels KFS. Eleverne skal opleve, hvordan kristne fortæller om Jesus på universiteter i Israel. 

Den israelske FCSI-gruppe plejer at bruge et spørgeskema, som er tilpasset den kulturelle kontekst, de er i. Spørgeskemaet bruges til at skabe kontakt til de studerende og høre, hvem de mener, Jesus er.

De arabisktalende studerende har arrangeret en konference med temaet ”Gud er min hyrde”. LTC’erne deltager også, og nogle af eleverne har forberedt et bibelstudieoplæg hjemmefra.

Anders, Ole og Malene glæder sig til at møde menneskene i Israel.

”Vi hører meget om konflikten i Danmark, men det bliver godt at møde menneskene bag”, siger Malene

Ørkentur
Når man skal møde så mange forskellige mennesker, som lever i en helt anden kultur, kan man have brug for at trække sig lidt væk. Derfor skal eleverne ud og vandre i ørkenen for at søge stilheden. 

”Det er et krævende program, LTC’erne står overfor med evangeliserende outreaches på universiteterne, mødet med kristne medstuderende dernede og de andre punkter på programmet, og så er det godt at tage tre dage ud af programmet og bare være væk. Eleverne skal vandre, se smuk natur og være i stilhed, det er rigtig godt for dem”, fortæller Jakob Højlund, forstanderen på LTC, som selv skal med på ørkenturen.

Forventninger
Malene, Ole og Anders er spændte på, om det bliver et problem med kultur- og sprogforskellene, men ser stadig frem til mødet med den anderledes kultur. Anders fortæller:

”Jeg håber, at det bliver en opbyggelig tid. På den ene side bliver vi udfordret på kultur og sprogforskelle, men jeg håber, at det bliver en oasetid, hvor vi bliver fornyet.” 

Jakob tror, at mødet med en anden kultur er godt for eleverne.

”Jeg håber, at det bliver en øjenåbner for andre måder at tale om tro og liv på. Grundlæggende set vil jeg mene, at det er den samme måde at leve med Jesus på, men jeg håber også, at eleverne ser, at dét, der grundlæggende er det samme, kan komme til udtryk på forskellige måder.”

Hav gerne LTC’erne og lærerne med i din bøn