Teksten fra KFS' logo

12 Profeter – 12 uger

Der er flere farver på paletten, men konceptet er det samme, når vi fra den 6. maj igen kaster os over et fælles bibellæsningsprojekt: En læseplan, en podcast og et ønske om at blive klogere på Guds ord.

Hvem er det nu lige Obadias er? Hvordan passer Nahum ind i Guds store frelsesplan? Og hvad er det egentlig, vi skal lære af Sefanias – i 2024?

Det Gamle Testamente er fyldt med store episke fortællinger og figurer, vi har lært at kende gennem børnebibler, film og søndagsskolefortællinger: Noa, Abraham, Josef, Moses, David.

Men for mange af os stopper Det Gamle Testamente nærmest med Daniels Bog og beretningen om løvekulen og eksilet i Babylon. Næste stop: Juleevangeliet.

De tolv små profetbøger, der ligger til sidst i Det Gamle Testamente, er ikke blandt dem, vi oftest går til, når der skal vælges andagtstekster eller holdes bibeltimer – med undtagelse af Jonas’ Bog. Hvilket er synd, for også her finder vi beretninger, profetier og mennesker, der kan lære os mere om, hvem Gud er, og lade os se glimt af hans trofasthed, nåde, retfærdighed, hellige vrede og store godhed.

Derfor glæder vi os også til, sammen med jer, at blive klogere på, hvem Hoseas er, og hvorfor han skulle gifte sig med en prostitueret. Eller hvad Amos’ advarsler mod overforbrug, grådighed og uretfærdighed kan lære os i dag. Og hvordan Malakias peger frem mod både Johannes Døberen og fuldendelsen af Guds frelsesplan i Kristus.

En læseliste, en podcast og et ønske om at bruge tid med Guds levende ord

I stedet for ’100 dage med Bibelen’ skal vi denne gang bruge 12 uger på at læse os igennem de 12 små profeter. Det betyder også, at vi skruer ned for antallet af daglige kapitler og nøjes med at læse i hverdagene (så kan du også nå at indhente det tabte, hvis/når læsningen glipper).

Vi starter mandag den 6. maj med Hoseas’ Bog og runder læsningen af 12 uger senere, fredag den 26. juli, med et sidste kryds i Malakias’ Bog. Du kan finde læseplanen i bunden af denne side.

Mange af os ikke færdes ikke hjemmevant i profetskrifterne, og derfor har vi også denne gang allieret os med kloge mennesker, der hver morgen vil komme med en lille kort refleksion over dagens kapitler, som sætter teksten ind i dens historiske og bibelske kontekst og peger på, hvordan Gud bruger disse 12 profeter til at lade os se mere af, hvem han er, og til at pege frem mod den endelige frelse i Jesus.

Bliv sponsor, støt KFS og vær med til at skabe fornyet bibelglæde

Et projekt som dette kan kun lade sig gøre på grund af gode gaver fra KFS' støttere og alle jer, der lytter med. Derfor håber vi også, at mange af jer vil bruge anledningen til at støtte KFS, så vi kan blive ved med at investere i nye, spændende måder at formidle bibelglæde på. Til liv og tro for en hel generation af KFS’ere – og alle os, der stadig læser med.

Du kan støtte KFS på tre forskellige måder:

1. Deltag i vores sponsorløb

’12 profeter 12 uger’ er – ligesom ’100 dage med Bibelen’ – også et bibelsponsorløb.

Det fungerer helt simpelt ved, at du skriver dig op som ’læser’, finder nogle ’sponsorer’, der vil støtte KFS med f.eks. 1 krone for hver dag, du læser – og så er I klar til at samle ind til KFS.

Du kan skrive dig op som læser her: Bliv læser i '12 profeter - 12 uger'

Herefter får du et link tilsendt, hvor dine 'sponsorer' kan vælge dig på listen over deltagere (eller vælge anonym, hvis du ikke ønsker at stå på listen) og notere, hvor meget de vil støtte med pr. kapitel. Og så er i klar!

Linket kan også findes her: Bliv sponsor

2. Giv en gave til KFS' arbejde

Du er også meget velkommen til at støtte KFS' arbejde med en direkte gave. Det kan ske enten via mobilepay nr. 700800 eller via bankoverførsel til reg/bank nr.: 4597 - 0004054954. Ønsker du fradrag for din gave, skal du notere dit CPR-nummer i kommentarfeltet.

3. Giv et afsnit af '12 profeter - 12 uger'

Et afsnit af '12 profeter - 12 uger' koster ca. 600 kr. at producere, når vi regner løn, produktion og diverse omkostninger sammen. Hvis du vil være med til at 'give et afsnit', kan du derfor f.eks. oprette en fastgiveraftale på 50 kr. om måneden til KFS.

Du kan oprette en aftale her: Bliv fastgiver til KFS

Find læseplanen her:

Læseplan