LTC’erne fortæller: Hvad oplevede vi i Grønland – og hvad lærte vi?

Kollegiespisning, slædetur, aflyste fly, standbesøg på grønlandsk gymnasium, livemusik ved LTC’s husorkester, blå isbjerge og sne så langt, øjet rækker. Kom med et smut til Grønland i denne reportage fra LTC’ernes besøg til KFS’ nordligste arbejdsområde.

Af Christian Østergaard Jacobsen og Andreas Theodor Christensen, elever på LTC

I morges for godt en måned siden (i skrivende stund) beskuede vore øjne for første gang de sneklædte bjergtoppe, som Grønland har så mange af. Tidspunktet var tidlig formiddag og solen gav genskin i den funklende sne, så det føltes som om, at lyset kom både oppe- og nedefra. Vi var landet i Kangerlussuaq, en lille bygd i Grønland.

Her ligger landets største lufthavn, som Danmarksflyveren flyver til. Al eventuel morgentræthed blev frosset ud af en velkomsttemperatur på -30 grader Celsius. Efter planen skulle vi direkte videre til Nuuk for at mødes med Sara, der er KFS-sekretær i Grønland. Det var så bare ikke lige Air Greenlands plan.

Pga. tekniske problemer fløj vores fly ikke (Peter Leifs gjorde dog, så vi LTC’ere var pludselig alene…), så vi fik tildelt værelser i en gammel militærbarak og en ordentlig omgang madbilletter til moskusburgers og rensdyrbolognese i den storartede kantine. Showet gentog sig dagen efter, endnu et fly aflyst, så det udnyttede vi til at tage en tur ud til indlandsisen. Det var koldt. Og flot. Meget flot.

På tredjedagen opstod Je… fløj vi så endelig til Nuuk og blev godt indkvarteret på Hotel Søma. Vi har mange oplevelser at fortælle om, så der kan desværre kunfortælles uddrag af de meningsfulde eventyr. Find din nærmeste LTC’er for at høre mere (vi kommer f.eks. på Påskelejr!). Men det har været en stor opmuntring for os at følges med Sara i hendes betydningsfulde arbejde deroppe – hun er bare for sej. Bed gerne for hende og familien!

Over nogle dage besøgte vi det lokale gymnasium, GUX, for at holde stand og religionstimer – lige i LTC’s ånd! Begge dele var enormt spændende oplevelser, og der var mange, som kom helt uopfordret for at snakke. De ville ikke engang have kakao… Flere ville også sættes i kontakt med KFS efterfølgende, så vi håber og beder til, at den lokale KFS-gruppe må vokse! Herudover havde vi fællesaftener og Alphakursus hos Sara og Filip med de lokale i byen.

En særlig aktivitet for os at opleve var dog kollegiespisning! Konceptet er simpelt: Vi tog ud på de studerendes kollegier, lavede mad til alle, der ville være med og hyggesnakkede med dem. Der er en særlig udfordring ved studielivet i Grønland, da mange studerende kommer fra små bygder langt væk og dermed kan have sproglige udfordringer, få venner og sjældent ser familien. Det var derfor fantastisk at kunne facilitere gode rammer for relationsdannelse og et hyggeligt frirum.

Udover KFS-arbejdet deltog vi i flere arrangementer med Frelsens Hæri for de hjemløse i byen. Det gjaldt fællesspisning, hyggecafé, andagter og fællesaften, hvor der var livemusik ved LTC’s eget husorkester. Alle virkelig meningsfulde og gode oplevelser.

En ting, man ikke kan undlade at nævne, når der tales Grønland, er den imponerende natur; Wow, siger vi bare! Vi har i hvert fald fået slået benene væk under os af nordlys, tronende fjelde, isbjerge (nogle sågar blå), omskifteligt og hvidt sne så langt øjet rækker – og det er langt i Grønland! Det er fascinerende, at så meget hvidt kan blive ved med at være så smukt. Især når man springer rundt i det.

Det har også været unikt at møde så anderledes en kultur. Det giver nye og spændende perspektiver på vores egne liv og på, hvordan vi bedst muligt kan formulere evangeliet præcist men forståeligt med et andet kulturelt udgangspunkt. For selvom Grønland på mange måder er påvirket af Danmark, er der også bare så mange steder i kulturen, hvor vi slet ikke minder om hinanden. Grønlændernes syn på tid, ro, familie og åndelighed har i hvert fald inspireret og udfordret flere af os.

Som I måske fornemmer, har vi ikke just kedet os i smukke Nuuk. Vores halvanden uge bød på mange eventyr. Men “det skulle ikke være slut,” sagde Air Greenland. Eller rettere snestormen, der ramte os. For gæt engang – vores fly blev aflyst igen, så vi fik en ekstra weekend i Nuuk på et 4-stjernet hotel. Egentlig ikke så tosset endda.

Ikke desto mindre kom vi endelig afsted mod Kangerlussuaq, hvor vi fik presset en hundeslædetur ind i vores noget kompakte morgenprogram – en tur, der ikke kunne have haft bedre omstændigheder! Solen skinnede klart, skyerne var rejst bort, vinden havde lagt sig til at sove og hundene var friske og klar. En fantastisk og smuk oplevelse at slutte vores arktiske eventyr med.

Senere samme dag sad vi ombord på den røde Airbus til lyden af et “Tikilluaritsi, velkommen om bord på flyet til København”. Grundet de 4 timers tidsforskel landede vi sent i Danmark og vendte de indtryksfyldte hoveder mod LTC atter en gang. Her kunne vi bruge tiden på at fordøje og reflektere over det vilde eventyr, vi havde været på, samtidig med at vi forsøgte at pleje vores jetlag…

Vi takker Sara og Filip for deres arbejde og venlighed. En stor tak skal også lyde til jer for jeres forbøn.

Takuss! Vi ses.

Vil du vide mere om KFS’ arbejde i Grønland, kan du bl.a. skrive dig op til vores nyhedsmail fra Grønland, hvor KFS-sekretær Sara Friis Børty fortæller om de mange oplevelser og gode historier, hun møder i sit arbejde.