Kan man tro på opstandelsen?

Debatten på Katten hedder arrangementet, hvor unge fra forskellige gymnasier i Aarhus samles for at diskutere tro. En aften, der er arrangeret af gymnasiekredsen i KFS.

Kan man tro på opstandelsen?

Af Maria Høllsberg Markussen, journaliststuderende

Det summer af god stemning, kaffeduft og forventningsfulde unge på Aarhus Katedralskole. I døren står smilende velkomstfolk, og inde i lokalet springer et fristende kagebord hurtigt i øjnene. Det lange rum på Aarhus Katedralskole er fyldt af forskellige mennesker i både udseende, køn og ikke mindst baggrund. For her er der højt til loftet, i hvert fald i overført betydning.

Aftenens oplægsholder Elon Jepsen præsenterer sig selv. Han er teolog og til daglig præst i Kolding. Og så er han tidligere ateist. 

”Videnskab og rationalitet er ikke det samme som ateisme,” starter han. Han er entusiastisk, når han taler. Et kvarter er tydeligvis for lidt taletid for ham, men nu er det jo en debat, de omtrent 50 mennesker er mødt op til.

Disciplene var overbeviste
Aftenen er den sidste i en række af tre, og denne gang handler det om, hvorvidt det er fornuftigt at tro på Jesu opstandelse. 

”Er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom,” siger Paulus i sit første brev til menigheden i Korinth. Denne pointe holder Elon Jepsen fast i gennem sit oplæg. Men opstandelsen kan virke irrationel, specielt når vi lever i en verden, hvor et mirakel synes at være den mindst sandsynlige forklaring på en hændelse.

En teori siger, at disciplene selv fjernede Jesu lig og derefter fortalte, at han var opstået.

”Men det giver ikke mening, for hvem er villig til at dø for en løgn, man selv har fundet på?” lyder spørgsmålet fra teologen, og der henstilles til debat omkring de runde borde.

Debat på intellektuelt plan
40 minutters summen. Så lang tid går der, før snakken afbrydes, og plenum-debatten skydes i gang. Stilheden er kortvarig, før spørgsmålene begynder at vælte ind.

Der er andre mennesker, der går i døden for noget, de tror er sandt, men som ikke er det. Hvorfor er der ikke nedskrevet mere omkring de 500 mennesker, der angiveligt har set Jesus, efter han er stået op? Kunne disciplene ikke have haft hallucinationer og blot troet, at de så Jesus?

Elon Jepsen forklarer og forsvarer. Et øjebliks stilhed uden spørgsmål og han udbryder kækt: 

”Nå, men det er også et lidt ligegyldigt emne, ikke?”  Folk griner. Så er der en, der rækker hånden op. Hun vil have forklaret det moralske Gudsbevis, og snakken bliver filosofisk.

Et berigende arrangement
Aftenen er slut, men nogle få sidder stadig og diskuterer aftenens emne. Rebekka Knudsen er leder af det udvalg i KFS, som har stablet arrangementet på benene, og hun er glad og tilfreds.

”Jeg har været helt høj efter hver aften. Jeg var meget spændt inden, men Gud har trådt ind, der hvor jeg måtte give slip,” siger hun. 

Også Rebekkas klassekammerat Rita Linnet er positiv. Hun er en af de 25-30 besøgende, som ikke er vant til at komme i KFS.

”Jeg er uenig med Rebekka, når det kommer til trosspørgsmål, så jeg kom for at udtrykke min frustration. Jeg har mærket stor åbenhed. Det har på mange måder været berigende, og det er fedt, de vil bruge tid og energi på sådanne aftener,” siger hun.