Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Et like til Gribskov

Da de ikke kunne lave reklame for KFS på gymnasiet i Gribskov, fandt gruppen et nyt koncept for, hvordan de kunne gøre opmærksom på sig selv.

Et like til Gribskov

De fleste KFS-grupper har nok en intern facebookgruppe, hvorigennem man let kan skrive til hinanden og aftale mødetider, lokaleændringer og fritidsaktiviteter.

Men i Gribskov er de gået skridtet videre. Her har man både en udadvendt facebookside samt en instagramprofil og en snapchatkonto.

KFS.dk har snakket med Cecilie Munch Kofoed, Rebekka Heintze Bernhard og Amanda Kaas fra gruppen i Gribskov om deres tanker vedrørende brug af sociale medier i en KFS-gruppe.

Det giver mening at være online

“Vi har ikke mulighed for at stille os op til den ugentlige morgensamling på gymnasiet og fortælle folk om KFS og derigennem invitere dem. Derfor måtte vi tænke i andre baner for at nå ud,” fortæller Cecilie om baggrunden for gruppens begyndelse på de sociale medier.

Gruppen oprettede derfor offentlige profiler på de tre mest populære sociale netværk.

“Fordi meget af ungdomslivet foregår på nettet, giver det mening at vores lille ungdomsorganisation også skal online,” siger Rebekka og fortsætter: “Ved at portrættere et indbydende og velkommende fællesskab, håber vi at kunne nå ud til en bred målgruppe.

En veltimet lancering

Profilerne blev oprettet i forbindelse med, at gruppen holdt kollektivuge. ”Dermed havde vi masser af stof at slå op i starten, både med reklamevideoer og begivenhed for vaffelaften og hygge- og fællesskabsbilleder”, forklarer sidste person i trekløveret, Amanda.

Da profilerne først var oprettet, gjaldt det om at få følgere. Her gjorde gruppen blandt andet brug af Facebooks funktion til at invitere venner til at synes godt om siden.

“Målgruppen for facebooksiden er gymnasiet, og vores håb er særligt, at den når ud på andre elevers startside,” fortæller Amanda.

Keep it going

Men én ting er følgere, en anden er at holde profilen kørende. Men den udfordring er der taget hånd om.

“Vi er et par stykker, der særligt lige har det i baghovedet hver gang, der er arrangeret noget for og af KFS’en. Så husker vi nemlig hinanden på at få taget billeder og har det sjovt og hyggeligt med det”, fortæller Amanda.

“Alle i KFS’en har adgang til vores Instagram og Snapchat,” supplerer Cecilie. “De er tænkt som en fælles platform, hvor alle skal have mulighed for at komme med deres, hvis de har lyst. Så hænger formidlingen til gymnasiet heller ikke i så høj grad på én person, men nærmere et fællesskab.”

Hun understreger desuden, at det er nemt at få opdateret Instagramprofilen, da opslagene ikke skal være så teksttunge. På den måde er det altså let at få videreformidlet gruppens hverdag, projekter, ideer og arrangementer til skolen.

Opslagsværdigt indhold

Amanda fortæller, at man ikke har fastsat nogen kriterier til, hvor ofte profilerne skal opdateres. “Det er lidt spontant, men vi bestræber os på, at der gerne skulle foregå noget ’opslagsværdigt’ en gang eller et to om måneden”.

Med “opslagsværdigt” uddyber Rebekka: “Vores kanaler opdateres, når der sker noget. Når der foregår KFS-arrangementer, når vi har vores kollektivuge eller skal reklamere for vores vaffelaften – eller bare, når vi holder hyggestunder sammen”.

”Vi vil også meget gerne give et billede af, at KFS er større end bare KFS på vores gymnasium. Derfor har vi også lagt billeder op af ting som, at vi er taget til Gymaften i København og Gymlederweekend på LTC,” supplerer Amanda.

Gruppen har samtidig valgt at begrænse ansvaret for facebooksiden til bestyrelsen og gruppens PR-udvalg. Således er denne side lidt mere formel. Det er også herfra begivenheder for arrangementer mv. oprettes.

Fordele ved en udadvendt profil

Det virker altså først og fremmest som en hyggelig opgave at holde de sociale kontoer kørende. Snapchatten er dog svær at holde gang i, da profilen er både svær at dele med andre, og svær at dele indhold fra. Men både Instagram og Facebook klarer sig rigtig fint.

“Profilerne er med til at give et billede af, hvad Gribskov KFS er. De kan derfor være gode at henvise til, hvis man skal forklare nogen fra gymnasiet eller kommende KFS’ere, hvad vi laver til KFS udover at mødes et spisefrikvarter om ugen”, fortæller Amanda.

Rebekka supplerer: ”Det er en mulighed for at række ud, men også for at gøre reklame for den fællesskabsfølelse, der dominerer i vores KFS. Vi prøver at vise et inkluderende fællesskab, som nyder at tilbringe tid med hinanden.”


Du kan finde mere inspiration til at komme i gang din KFS-gruppe ved at følge Gribskov KFS på Facebook, Instagram og Snapchat på @kfspaagg