Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

”Én af de bedste ting, jeg har gjort for mig selv”

Både Sofie og Adam rykkede hurtigt, da de hørte om KFS’ sommerlejr, STiK. Og begge kom hjem med værdifulde erfaringer til hverdagen på gymnasiet. Læs om en intens lejroplevelse med tro, bibel og fællesskab.

”Én af de bedste ting, jeg har gjort for mig selv”

Sofie Stender Engkjær og Adam Skovbjerg er begge netop startet i 3.g på henholdsvis Ørestad og Frederiksborg gymnasium. Og som en god forberedelse på deres sidste år i gymnasiet havde de begge prioriteret en uge på KFS’ sommerlejr, STiK – ”Sandheden Tro i Kærlighed”.

Spontane beslutninger

”Det var faktisk en meget spontan beslutning, som gjorde, at jeg tog på STiK,” fortæller Adam, der hørte om konceptet på KFS’ Påskelejr, hvor han med egne ord: ”tilmeldte mig med det samme uden at tænke så meget mere over det”.

Sofie rykkede også hurtigt, da hun første gang blev præsenteret for STiK.

”Jeg havde aldrig været på en kristen lejr før, men STiK tiltalte mig virkelig. En uge, hvor jeg kunne lære om Jesus samtidig med, at jeg kunne omgås nogle rare mennesker og udvide mit netværk. Jeg meldte mig straks til uden at overveje, om jeg kendte nogen.”

Med på STiK som ny kristen

På kfs.dk beskrives STiK som en indholdsmættet og intens lejroplevelse med fokus på de store, udfordrende spørgsmål til kristendommen. Dette skal dog ikke forstås som om, man kun kan deltage på STiK, hvis man har svar på alle de store spørgsmål. Tværtimod.

Sofie er ny i sin kristne tro. Hun blev en del af KFS i starten af 2017, da hun efter et længere sygdomsforløb følte, der manglede noget.

”Jeg var begyndt at bede lidt oftere og takkede Gud for alt det, som skete i mit liv. Jeg kommer fra en ‘kulturkristen’ familie, hvilket vil sige, jeg er vokset op med at gå i kirke juleaften uden rigtigt at vide, hvem Jesus er. Men mit sygdomsforløb rørte noget ved min tro.”

Ugen på lejr blev en mulighed for Sofie for at lære mere om sin tro. ”Som ny kristen vidste jeg ikke særligt meget om Jesus, eller hvad kristendommen overhovedet går ud på. Gennem den mere intense undervisning lærte jeg utroligt meget om kristendommen. Jeg blev ramt af en følelse, jeg ikke har haft tidligere. En følelse af, at min tro skal være en del af mit liv og en følelse af, at jeg ikke står alene.”

Undervisning og fællesskab i og udenfor undervisningslokalet

Adam fremhæver både undervisningen og fællesskabet i sine refleksioner over ugen på STiK.

”Vi fik meget god undervisning: både bibelundervisning og undervisning i trosforsvar. Undervisningen var også meget målrettet mod at give os redskaber til at fortælle om Jesus, dér hvor vi befinder os rundt på vores respektive gymnasier. Derudover synes jeg, at der var et godt fællesskab. Det var ikke så stort et fællesskab. Hvilket også gav plads til, at man kunne nå at lære hinanden bedre at kende.”

Det er de samme tanker, Sofie beskriver. Hun tilføjer også, at deltagerne fik en masse ud af hinanden.

”Vi lærte af hinanden, lederne og af os selv. Undervisningen fortsatte uden for undervisningslokalet, hvor vi diskuterede de store spørgsmål, bakkede hinanden op og nikkede genkendende til de ting, som blev taget op. Lederne var også super gode til at snakke videre, besvare spørgsmål og bare lytte til den tvivl, som møder én til hverdag. Fællesskabet blev styrket for hver dag og til sidst, var det lidt hårdt at tage afsked.”

Fra STiK og lige ind i gymnasiehverdagen

På spørgsmålet, om hvad hun tager med fra STiK ind i sin gymnasiehverdag, svarer Sofie: ”Jeg har lært hvor vigtigt, det er bare at være ærlig. Jeg behøver ikke skulle forsvare mig selv, når mine venner spørger ind til min tro uden, jeg kan svare. Jeg har lært, det er ok at sige, jeg vil tænke over spørgsmålet og vende tilbage.”

For Adam har den vigtigste pointe været, at det kun er Gud, der kan give et menneske troen.

”Jeg tror ofte, at vi kan komme til at gøre det til vores projekt, og derefter blive ramt af skyldfølelse, fordi vi ikke gør nok, når vi mislykkes. Men sådan hænger det heldigvis ikke sammen. Gud bruger os der, hvor han nu har sat os. Men det er Gud alene, der kan give et menneske troen i hjertet.”

Og Sofie, som selv har mærket, hvordan Gud har skabt troen i hendes hjerte, siger afslutningsvist: ”STiK har uden tvivl været én af de bedste ting, jeg har gjort for mig selv. En uge tæt forbundet med Gud, dejlige deltagere og skønne ledere. Jeg er blevet bekræftet i min tro, fået gode venner og lært en helt masse. Overvejer du STiK det mindste, så tag afsted!”

Desværre skal du vente længe, før STiK løber af stablen igen til næste sommer. Indtil da kan du dog tage på Discipeltræf 2017 d. 14-18. oktober i Skanderborg.